Het health en activity center

3 mei 2017 - Miagao, Filipijnen

Goedeavond!!

Vandaag was het dan zover, de eerste dag meegelopen in het health center. Het is niet echt een ziekenhuis waar we de komende weken werken, dit omdat er geen opnames zijn.. Er zijn een paar afdelingen, de kraamafdeling, een spoedeisende hulp en check-ups.

Als patiënten hier binnenkomen op de 'normale' afdeling worden ze eerst gewogen, gemeten en de vitale functies gemeten. Dan worden ze in de wachtkamer gezet en worden ze om de beurt geroepen om bij de doktor te komen. Dit kan je lichtelijk vergelijken met een huisartsenpraktijk in Nederland.

Op de spoedeisende hulp komen mensen binnen die bijvoorbeeld een ongeval hebben gehad. Ik heb vandaag een tijdje daar rondgelopen. Zo was er een man die in zijn eigen vingers had geknipt met snoeien. Een meisje die gebeten was door een slang, een meisje die gebeten was door een hond! Er kwam een vrouw binnen die haarzelf per ongeluk gesneden had met een mes en nog wat andere dingetjes.

Op de kraamafdeling is er niet veel te doen, soms zijn er dagen geen bevallingen en soms zijn er dagen waar het super druk is. Dit mag ik hopelijk nog allemaal meemaken.

Het valt op dat er heel anders gewerkt word hier, zo zijn er mensen genoeg op de afdelingen en zo zijn alle mensen en medewerkers weg omdat zij lunchpauze hebben. Dit is in Nederland heel anders. Er is een afdelingen voor mensen met tuberculose, deze worden dat in quarantaine gezet, dat is buiten in de open lucht.

In de middag zijn wij met zijn alle naar het activity center geweest, daar werden we opgewacht door 10/12 super lieve, schattige verstandelijk beperkte jongeren. Dit varieerde erg in leeftijd, de meeste zijn nog tieners en sommige al wel eind 20 of begin 30. Ze hadden een liedje voor ons ingestudeerd en gaven ons een roosje in plastic! Wat een warm welkom was dat!

Het was weer een leerzame dag en morgen komen er vast en zeker nog veel meer spannende dingen! Vanaf volgende week gaan we ook de bergen in voor check-ups! Heel spannend..

Voor nu alvast slaap lekker Nederland, ik doe mijn oogjes lekker dicht!

Liefsss Linde

1. Iertje:
    Leuk lin! Xxxxx
  2. Mams...:
    Hé Linde...
    Wat een spannende dag voor jullie zeg!
    Mooi omschreven wat alle hoogte punten waren.
    Voor jou ook: slaap lekkerx
  3. TD:
    3 mei 2017
    Het is heel fijn dat we door jouw verhalen weten wat jij allemaal beleeft.
    Als je dit leest ben je vast al weer wakker voor een nieuwe spannende dag.
  4. Robby:
    Hoi linde,

Wat een avontuur beleven jullie en wat leuk dat je ons via jouw blog op de hoogte houd en wat heb je het leuk verwoord echt complimenten ga je blog met enthousiasme volgen

Gr Robby (vader van Anouk)
  5. Susanne:
    Hoi Linde,
    Wat leuk om te lezen en wat een andere manier van werken in de zorg daar hé!
    Hebben ze wel apparatuur en spullen of is dat ook heel anders dan bij ons?
    Groetjes van ons allemaal en speciaal van Sarah!×××
  6. Ronald:
    4 mei 2017
    Hoi Linde,

Elk keer weer leuk om te lezen hoe het gaat daar!

Xx
  7. Oma en opa:
    7 mei 2017
    Lezen al je verslagen fijne ervaring ? Geniet er van. veel liefs van ons