Drukke dagen

6 mei 2017 - Miagao, Filipijnen

Helloooo!!

Afgelopen 2 dagen zijn we aan de slag geweest in het health center. Het is een komen en gaan van mensen. Klein, groot, dik, dun, oud en jong. Sommige mensen komen op de eerste hulp voor een injectie voor diabetes, anderen zijn uitgedroogd, sommige hebben ontstoken wonden en andere hebben een ongeluk gehad.

Donderdag was het erg rustig, de 2 baby's die dinsdag avond geboren waren zijn naar huis gegaan. Helaas geen nieuwe baby's geboren dus op de kraamafdeling was er niks te doen. Sommige momenten is er niemand op de eerste hulp en soms komen er meerdere mensen compleet uitgedroogd aan. Vaak krijgen zij een infuus en worden daarna doorgestuurd naar een groter ziekenhuis verderop. Dit wordt gratis gedaan met een ambulance, zodat het toegankelijk is voor iedereen. Ongeacht of je nu rijk bent of arm.

Vrijdag was een soortgelijke dag als donderdag. Rustig en geen baby's! Vrijdag ochtend is onze docent Hans weer naar huis gegaan.

Vandaag was het een spannende dag, want er moesten meer dan 60 jongetjes in de leeftijd van 10-15 besneden worden.. Ons was verteld dat wij dit ook mochten uitvoeren etc.. In eerste instantie leek me dit helemaal niks, hoe moest ik dit gaan doen en als het mis zou gaan zou iemand misschien wel voor de rest van zijn leven verminkt zijn aan zijn geslachtsdeel.

Bij aankomst vanmorgen bij het ziekenhuis zaten er al tientallen jongetjes te giechelen en nerveus te wezen op de bankjes in de wachtkamer en buiten. Omringd door moeders en oma's die ze daar gebracht hadden. Veel van deze jongetjes hebben een eind moeten reizen omdat zij uit de bergen hierheen moesten komen. Sommige waren echt al flinke jongetjes en anderen leken pas net te komen kijken, echt een enorm verschil.

Er werden in twee ruimtes besnijdenissen gedaan. Ik zal jullie verdere details besparen, maar dit was echt een gebeurtenis die deze jongens niet snel zouden vergeten. Ze werden gelukkig verdoofd, al heeft dit bij de een een betere werking dan bij de ander. Het verschilde ook erg of iemand veel pijn aangaf, sommige huilen, sommige schreeuwde, sommige gaven geen kik.

Ik was blij dat ik hier bij mocht zijn en een aantal handelingen heb mogen doen, nadat ik al mijn moed bij elkaar had geraapt. Ik vond het erg fijn om de jongetjes te steunen, af te lijden en te troosten. Als ik vroeg of ze mijn hand wilde vasthouden zeiden ze allemaal gelijk nee, maar als ik een hand pakte grepen ze zich maar al te goed vast. Na de handeling heb ik ze meestal een snoepje gegeven die ik in mijn tas had zitten. Die namen ze ook allemaal aan.

Zo zie je nog eens wat aan de andere kant van de wereld.. Wat een belevenis en wat een respect heb ik voor iedereen die dit moet ondergaan.

Bedankt voor het lezen en see you soon!

Liefs van mij xxx

1. Henriëtte...:
    Hoi Lin!
    Wat een heftige actie voor die jongens zeg!!
    Mooi beschreven in jouw verhaal. Top
    Tja...troosten is ook fijn om te doen.
    Liefs terug van mijxxx
  2. Sonja Kuijpers:
    Toppertje!!
  3. TD:
    6 mei 2017
    Mooie beschrijving van deze ervaring.
    Knap gedaan.
  4. Gaby:
    6 mei 2017
    Als je dit leest realiseer je je eens te meer hoe levens van mensen in de verschillende lagen van de bevolking verschillen..mooi dat je dit mee mag maken en dat je het zo verwoordt dat we ons realiseren hoe goed wij het hier hebben...
  5. Els en Harry:
    6 mei 2017
    Hoi linde ,super wat jij gedaan heb voor die jongetjes x van Harry en els
  6. Iris:
    Goed bezig Lin x
  7. Robby:
    6 mei 2017
    Geweldig verhaal weer en best wel heftig om die besnijdenissen mee te maken zeker omdat we dit in nerderland niet kennen, echt respect voor jullie,

Gr robby
  8. Dory:
    6 mei 2017
    Lees met veel belangstelling jouw verhalen!
    Je doet veel levenservaring op!!
    Kus van ons.
  9. Hanneke:
    Hoi Linde,

Jee, wat maak je daar een hoop bijzondere dingen mee en wat krijg je veel indrukken.
    Leuk om zo mee te lezen:)

Een mooie tijd nog daar!

Groetjes,
    Hanneke
  10. Ellen:
    7 mei 2017
    Hoi Linde, leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt en wat een mooie ervaringen al in de eerste week. Veel succes en groetjes.
  11. Marcel:
    7 mei 2017
    Hoi Linde,

Leuk om de verhalen allemaal te lezen.
    Heb ze vandaag bij opa en oma ontdekt.
    Was leuk om even met jou te kletsen.

Knuffel van Sjouke en mij.
  12. Susanne:
    8 mei 2017
    Wat een andere wereld dan hé? Wel weer heel wat ervaringen rijker! Mooi om te lezen.
    Lieve groetjes van ons allemaal en speciaal van Sarah!
  13. Marjolie (iet):
    9 mei 2017
    Hallo Linde, wat een mooie, leuke en emotionele verhalen!! Ik denk dat het jou veel doet, maar ons op afstand hier ook. We blijven je volgen. Wat een verschillen op deze wereld hè!! Ook genieten hoor!! Liefs Ben en Iet.
  14. Jasper:
    Hoi Linde,

je had al aardig wat verhalen geschreven, maar ben weer bij :) super leuk om te lezen
  15. Géke:
    Hoi Linde,
    Wat schrijf jij leuk! Zo kunnen wij het op een afstand goed volgen. Veel plezier nog en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag....
    Liefs Géke
  16. Oma en opa:
    10 mei 2017
    hai, moppie, sluit me aan bij alle voorgaande reacties!
    Je bent super!
    We missen je niet, ha,ha!
    KIjken uit naar je geweldige verhalen..
    kusjes van opa en mij en groeten aan de meisjes.